Bestemmingsplan spitsbusbaan N235 vastgesteld

Bestemmingsplannen N235 voor spitsbusbaan vastgesteld

Met de vastgestelde bestemmingsplannen in Purmerend en Waterland is de volgende stap gezet om de busbaan N235 tussen Purmerend en Ilpendam om te bouwen naar een spitsbusbaan (busbaan in twee richtingen) en daarmee ook het groot onderhoud aan deze weg.

Ook wordt de aanleg van een voetgangerstunnel in Ilpendam onder de N235 mogelijk gemaakt. De aanleg van deze spitsbusbaan is één van de maatregelen die de veiligheid en de doorstroming voor bussen, automobilisten en fietsers tussen Purmerend en Het Schouw verbetert.

Zienswijzen

Bewoners in de directe omgeving van deze provinciale weg hadden tegen de ontwerpbestemmingsplannen een aantal bezwaren (ook zienswijzen genoemd) ingediend. Zij maakten zich onder andere zorgen om het verdwijnen van groen, de hoeveelheid geluid van gemotoriseerd verkeer en verandering van de inrichting van de weg. De gemeente Waterland en gemeente Purmerend slagen er met provincie Noord-Holland in om aan een aantal zienswijzen tegemoet te komen in het aangepast ontwerp van deze weg.

Bomenrij

Zowel de gemeenteraad van Waterland als een aantal bewoners zien graag bomen terug langs het Noordhollandsch kanaal. Het aangepaste wegontwerp geeft voldoende ruimte in de berm om een bomenrij te planten en ook de vaarwegfunctie van het kanaal te waarborgen. De bestaande bomenrij moet wel wijken, omdat op die plek de busbaan en de geleiderail worden aangelegd. De bomen worden gekapt voordat de aanleg van de spitsbusbaan start. Naderhand worden er nieuwe bomen geplant. Herplant van de huidige bomen is niet mogelijk, omdat diverse bomen zijn aangetast door de iepenziekte. Ook biedt de nieuwe locatie geen ruimte aan de wortelstructuur van de oude bomen. Nieuwe bomen kunnen zich wel voegen aan de nieuwe locatie.

Geluid

Op de provinciale wegen N235 gaat de provincie groot onderhoud uitvoeren. De provinciale weg wordt aangepast aan de nieuwe inrichtingseisen en wensen voor alle verkeer. Ook wordt de busbaan iets verlegd. Zo kan deze als spitsbusbaan in twee richtingen worden gebruikt. De weg kan daarna weer voor circa 15 jaar mee. Vanuit het provinciale Actieplan Geluid krijgt de bovenlaag van de N235 tussen Ilpendam en de Verzetslaan in Purmerend geluid reducerend asfalt. Bewoners hebben gevraagd daarbij ook de busbaan te voorzien van dit type asfalt. Dit verzoek is gehonoreerd. Stil asfalt gaat echter minder lang mee dan standaard asfalt. Vooral op kruispunten heeft het asfalt veel te lijden van remmend en afslaand verkeer. Daarom komt op de  kruisingen standaard asfalt.

Veiligheid

Enkele bewoners zijn het niet eens met het voorstel om de stroken asfalt voor en na hun in- en uitrit aan de N235 weg te halen. In de praktijk blijkt, dat deze stroken door veel weggebruikers worden gebruikt om tijdelijk stil te staan, of door aanwonenden voor het veilig  in- en uitvoegen. Tijdelijk stilstaan op deze locatie is ongewenst, omdat dit gevaarlijk is voor alle weggebruikers. Om het in- en uitvoegen mogelijk te houden wordt de berm tussen het fietspad en de weg deels verhard. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van grasbetonkeien. Zo is de strook berijdbaar en heeft ook een groene uitstraling. Omdat met de scheiding van de rijstroken en busbaan de verlichting verdwijnt, onderzoekt de provincie verder het gebruik van led-verlichting in het asfalt ter hoogte van de in- en uitritten bij de woningen en bedrijven, zodat deze voor alle weggebruikers zichtbaar zijn.

Overige bezwaren

Een aantal bewoners is tegen het verdwijnen van de bushalte Purmerlandersteiger. Bij metingen is gebleken dat er maximaal 10 reizigers per dag gebruik van maken. Het aanpassen van de halte naar een spitsbushalte brengt hoge kosten met zich mee en zou betekenen dat het kanaal plaatselijk versmald moet worden. Vanwege de nautische veiligheid, de hoge kosten en het aantal reizigers dat gebruik maakt van de halte is besloten om de bushalte op te heffen. Ook de Reizigersadviesraad is het eens met deze afweging.Tot slot is de provincie in persoonlijk overleg met de eigenaar van Zonneweg 1 over de verwerving van dit perceel om de verbeteringen aan de N235 mogelijk te maken.

Plangebied

Een bereikbaar Waterland is belangrijk voor inwoners, ondernemers en bezoekers van dit gebied. De bestemmingsplannen hebben betrekking op de provinciale weg N235 vanaf de Verzetslaan in Purmerend tot en met de kruising van de N235 met de Dorpsstraat in Ilpendam. Naast de weg valt ook een kleine strook van het Noordhollandsch Kanaal binnen het plangebied en een stuk grond ter hoogte van de hoek Zonneweg/Merelstraat te Ilpendam.

Vervolg proces bestemmingsplan

Voor de (gewijzigd) vastgestelde bestemmingsplannen wordt nog een beroepsprocedure gestart. Publicate daarvan vindt plaats op donderdag 7 juli. De beroepstermijn start op vrijdag 8 juli en duurt zes weken. Beroep kan (onder voorwaarden) worden ingediend bij de Raad van State te Den Haag.

Planning

De aanbestedingsprocedure voor het selecteren van een aannemer die de werkzaamheden uit gaat voeren loopt. Naar verwachting, mede afhankelijk van de beroepsprocedure, krijgt in september 2016 een aannemer de opdracht gegund. Indien de huidige planning wordt gehaald kan in 2017 het merendeel van de werkzaamheden uit worden gevoerd.

Meer informatie

Met vragen of klachten kunnen weggebruikers en omwonenden contact opnemen met het provinciale Servicepunt via telefoonnummer 0800 0200 600 (gratis) of per e-mail: bereikbaarheidwaterland@noord-holland.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s