Wolter van der Vliet, Ruud Bosman en Jan Meijer hebben gesproken met Laura Bromet en Niek Zwaag (Gemeente Waterland) over de parkeerdruk in Ilpendam in combinatie met verkeersdruk, met als gevolg gevaarlijk verkeerssituaties.
Aangegeven is dat de overlast hoog zit bij de Ilpendammers, met name in de omgeving Merelstraat, Zonneweg, Kievitstraat etc. kortom daar waar ze nu lang parkeren voor de bus, bouwverkeer voor Ilpenhof, werkzaamheden aan kabels en leidingen en verkeer van en naar de school samenkomen. Er is aangedrongen voor maatregelen op korte termijn, om de grootste problemen weg te nemen en gevraagd naar onderzoek voor de toekomst, t.b.v. blijvende oplossingen voor meer veiligheid en minder parkeerders.
De gemeente gaat nu dagelijks BOA’s op stap sturen in Ilpendam die hinderlijk en foutparkeren gaan beboeten (bijvoorbeeld voor inritten, op hoeken en bij gele strepen). Op een paar plekken zullen inritten worden aangepast, zodat er geen twijfel over kan bestaan dat het een inrit is en er dus geverbaliseerd kan worden. Op de Merelstraat zal bij het containerpark, in overleg met school en omwonenden, een veilige oversteekplaats worden gerealiseerd. Onder andere borden en signalering op de rijweg. Op langere termijn (nadat het bouwverkeer, voor plan Ilpenhof, herstraten noodzakelijk heeft gemaakt) zal de Merelstraat opnieuw worden ingericht. Dan mogelijk met insteekparkeerplaatsen aan de slootkant. Het officiële beleid is overigens nog steeds streven naar een smallere rijweg waar twee auto’s niet of moeizaam kunnen passeren, om daarmee de snelheid te drukken en dus de veiligheid te verhogen. Als de diverse werkzaamheden in het dorp zijn afgerond zal ook gekeken worden naar de mogelijkheden, voor- en nadelen van een vergunningensysteem of blauwe zone. Behalve op de Zonneweg, waar waarschijnlijk eenrichtingverkeer van Noord naar Zuid zal worden ingevoerd, is eenrichtingverkeer in de andere straten een optie die kan worden onderzocht. Ook hier wordt gewaarschuwd voor effecten op de veiligheid, dat als eenrichtingverkeer wordt ingevoerd, de snelheid verdubbelt.
Ondertussen zijn gemeente Purmerend en de provincie al bezig met het een onderzoek naar een betere P&R-locatie bij McDonalds (met name met een betere bus aansluiting) om een alternatief voor parkeren in Ilpendam te bieden. Ook oplevering van de N-Z-lijn met twee grote parkeergarages bij station Noord en de daarmee verbonden wijziging van buslijnen kunnen een gunstig effect op de parkeeroverlast in Ilpendam hebben. Overigens moeten we ook onder ogen zien, dat veel overlast parkeerders gewoon ook uit Ilpendam komen.
Bij de vuilstortplaats in de Merelstraat is een schijnveilig oversteekplaats gemaakt ,schandalig hoe men met de bewoners van Ilpendam omgaat, hoe kan je de gemeenteraad nog serieus nemen,moet eerst een kind het slachtoffer worden? ik bid van niet.
LikeLike